Sitodruk (druk sitowy, serigrafia) to charakterystyczna technika druku, w której formę drukową stanowi szablon nałożony na drobną siatkę (metalową, tkaną lub syntetyczną). Owa metoda weszła na stałe do kanonu poligraficznego. Wyróżnia się wyjątkową trwałością druku i żywotnością kolorów. Jakie jest główne zastosowanie techniki sitodruku?
Jak przebiega metoda sitodruku?
Metoda sitodruku stanowi najpopularniejszą metodę zadruku tkanin – w tym naszywek, etykiet, emblematów. Umożliwia ona aplikację na naszywki wielu różnych kolorów. Precyzyjne odwzorowanie kolorystyki z projektu graficznego jest – jak najbardziej – możliwe w technice sitodruku.
Proces sitodruku polega na wtłaczaniu farby (w wybranym kolorze) w materiał, tworzącą z odzieżą, nadrukiem czy emblematem jednolitą całość. Owa metoda gwarantuje wysoką trwałość kolorystyczną, odporność na pranie i ścieranie.
Zastosowanie techniki sitordruku a naszywki
Technika sitodruku jest chętnie wykorzystywana przy produkcji naszywek – najczęściej drukowanych na zamówienie. To ciekawy dodatek krawiecki, który pojawia się w modzie damskiej, męskiej, dziecięcej. W przypadku emblematów technikę sitodruku wykorzystuje się przy produkcji naszywek na odzież i nie tylko (czapki, kurtki, spodnie, bluzy, plecaki i torby, buty, koszule i koszulki).
Producent naszywek na ubrania Imar specjalizuje się – jak nazwa wskazuje – w wytwarzaniu naszywek na buty, torebki, plecaki, czapki, spodnie. Wszystkie produkowane emblematy drukowane są w technice sitodruku.
Znaczenie i historia naszywek
Naszywki, wykonywane techniką sitodruku, to element odzieży, który dominuje w Polsce od wielu lat. Na początku XX wieku drukowane emblematy pojawiały się tylko na mundurach wojskowych. Dopiero od lat 70. I 80. ubiegłego wieku stały się modnym i popularnym dodatkiem krawieckim, który doszywano niemal wszędzie. Dzięki takim naszywkom poszczególne rodzaje odzieży stawały się ciekawsze, bardziej oryginalne. Ów fenomen rozszerzył się wtedy, gdy pojawiły się różne subkultury. Obecnie naszywki, wykonane w metodzie sitodruku, widuje się również na odzieży roboczej. Chętnie sięgają po nie różni pracodawcy – obecność logo firmy w formie emblematu ma poprawić efektywność pracowników i dowieść, że przynależą do jakiegoś miejsca.