Świece zapłonowe odpowiadają za powstawanie iskry, dzięki której następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej i start silnika. Bez sprawnych świec nie ma więc jazdy, a świece mocno zużyte skutkują nierównomierną pracą silnika oraz zwiększonym poborem paliwa. Stan świec zapłonowych powinno się kontrolować podczas corocznych przeglądów i wymieniać w zależności od stopnia zużycia, najczęściej co 30-100 tysięcy kilometrów przebiegu. Wymiana świec zapłonowych teoretycznie jest dość łatwa. Jak to zrobić?
Oto krótki poradnik:
Świece zapłonowe nie są elementem uniwersalnym – należy kupić model pasujący do konkretnego samochodu.
- Wymiana świec zapłonowych to wymiana całego kompletu, nie wymienia się świec pojedynczo.
- Do pracy zabieramy się przy wyłączonym i zimnym silniku oraz wyłączonym zapłonie.
- W starszych modelach samochodów do świec podłączone są kable – ważne jest, by podłączyć je w odpowiedniej kolejności. W tym celu: albo wymieniamy świece po kolei, albo dokładnie oznaczamy kable (np. za pomocą kolorowych taśm klejących). W nowoczesnych samochodach świece zapłonowe obsługiwane są przez cewki – pojedynczo (jedna cewka – jedna świeca), w blokach lub listwach
Przygotowujemy narzędzia: klucz do świec, klucz dynamometryczny i szczelinomierz.
- Wykręcamy świecę i oczyszczamy jej gniazdo.
- Gwint nowej świecy dobrze jest pokryć odrobiną oleju silnikowego, a następnie wkręcamy ją do wyczucia oporu. Nie można świecy wkręcić ani za bardzo (może to doprowadzić do pęknięcia stożka świecy), ani zbyt słabo (wówczas uszkodzimy głowicę).
- Po zamontowaniu świec – podłączamy kable lub cewki.
Profesjonalna wymiana świec zapłonowych
Jeśli nie mieliśmy nigdy do czynienia z tego rodzaju pracami – lepiej nie ryzykować i zgłosić się do profesjonalistów. Może się bowiem okazać, że koszt wymiany świec zapłonowych w warsztacie samochodowym będzie zdecydowanie niższy niż naprawienie amatorskich błędów, które popełnimy podczas próby samodzielnego zlikwidowania problemu. Zwróćmy uwagę na jakość świec, które zaproponuje nam mechanik – dla dobra samochodu i naszego portfela (w długoterminowej perspektywie), lepiej wydać więcej na świece markowe, niż mniej na tanie, niemarkowe zamienniki, przy których silnik naszego samochodu będzie pracował nierówno i pobierał więcej paliwa.