Każdy z nas ma indywidualne preferencje dotyczące usług bankowych, bo każdy z nas korzysta z nich w nieco inny sposób. Wybieranie idealnego konta jest jak układanie puzzli – koejne elementy powinny być do siebie doskonale dopasowane. Na czym nam zależy? Czym kierujemy się wybierając konkretny bank (np. BPH Bank lub Alior)? Jakie kryteria musi spełnić konto, by było dla nas jak najatrakcyjniejsze?
Oto czego najczęściej szukają klienci:
Darmowe konto, czyli tzw. konto za 0 zł. Koszt prowadzenia i obsługi rachunku bankowego to jedne z najważniejszych czynników decydujących o wyborze danego banku i kąta. Tutaj konieczne jest wnikliwe przeanalizowanie oferty, bo pozornie darmowe konto może się okazać kontem, na którym za wszelkie operacje (przelewy, wypłaty, polecenia zapłaty i zlecenia stałe) będziemy musieli słono zapłacić. Z kolei konto o określonej miesięcznej opłacie za prowadzenie może się okazać darmowe, jeżeli spełnimy określone warunki (np. dokonamy transakcji na określoną kwotę itp.).
- Dostęp do banku. Musimy zastanowić się, w jaki sposób i jak często będziemy korzystać z banku. Czy ważna jest dla nas rozbudowana sieć tradycyjnych placówek, czy zależy nam na sprawnej infolinii, a może najistotniejsza jest świetnie zaprojektowana strona www banku lub zaawansowana aplikacja mobilna?
- Dodatkowe funkcjonalności. Coraz częściej konto w banku oferuje swoim klientom dodatkowe opcje i możliwości, który wykraczają poza zwykłe usługi finansowe, tj. zakładanie lokaty lub możliwość systematycznego oszczędzania. Dodatkowe funkcjonalności, które mogą nas przekonać do założenia konta w konkretnym banku to np.: możliwość kupienia lub przedłużenia ubezpieczenia samochodu lub polisy turystycznej, doładowania telefonów, czy zarządzanie domowym budżetem.
- Bonusy. Coraz więcej banków kusi nas prezentami, które otrzymamy decydując się na założenie konta właśnie u nich lub deklaruje możliwość uzyskania przez nas zwrotu części wydatków (np. dokonanych kartą debetową, albo związanych z opłatami na gaz, prąd, czy internet).
Zmiana banku? Zmiany w banku?
Polacy niechętnie zmieniają banki, choć od 2013 roku procedura jest maksymalnie uproszczona. Wystarczy, że w banku, do którego chcemy przenieść konto, wypełnimy odpowiedni formularz – całą resztę formalności związanych z przenosinami załatwi za nas nasz nowy bank. Zdarza się również, że jesteśmy zadowoleni z usług naszego banku, a i tak go… zmieniamy. Dzieje się tak najczęściej w wyniku fuzji. Najświeższym przykładem takiej fuzji jest wchłonięcie przez Alior Bank – BPH Bank (więcej informacji o tej fuzji znajdziemy np. tutaj: http://www.rp.pl/Banki/311049929-Fuzja-Aliora-i-BPH-Co-czeka-klientow.html). Prawne połączenie banków miało miejsce w listopadzie 2016 roku, a połączenie operacyjne zakończyło się w pierwszym kwartale 2017 roku. Dzięki świetnemu przygotowaniu do tej ogromnej fuzji zdecydowana większość klientów nie odczuła żadnych jej nieprzyjemnych skutków.