Jak zadbać o nawodnienie rodziny?

Wielkimi krokami zbliżają się wakacje, a wraz z nimi dni spędzone na wycieczkach i zabawie na świeżym powietrzu. By móc się nimi w pełni cieszyć, w trakcie upałów pamiętajmy, by zadbać o nawodnienie każdego członka rodziny, w zależności od jego potrzeb, które są inne w przypadku małych dzieci, młodzieży i dorosłych. Poznaj nasze sposoby na łatwe przekonanie całej rodziny do picia wody.  

Ile wody trzeba wypić dziennie?

Zapotrzebowanie na wodę różni się w zależności od wieku. Niemowlęta i małe dzieci potrzebują około 1-1,3 litra wody na dobę. Gdy rosną, wzrasta także ich zapotrzebowanie przez 1,7 l dla dzieci w wieku 4-6 lat i 1,9 l dla dzieci w wieku 7-9 lat. Znacznie więcej wody potrzebują dzieci dorastające i nastolatki, którym zaleca się wypijanie około dwóch, a nawet więcej litrów wody dziennie.
Osoby dorosłe i starsze zgodnie z zaleceniami powinny wypijać od 2 do 2,5 litra wody każdego dnia. Wskazania te różnią się w zależności od płci i rodzaju aktywności, jednak dwa litry stanowią minimum niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Warto podkreślić, że odpowiednie nawodnienie organizmu niesie ze sobą szereg korzyści niezależnie od naszego wieku. Dzieciom pomaga w prawidłowym rozwoju, nastolatkom w radzeniu sobie z uciążliwym trądzikiem pojawiającym się w okresie dojrzewania, a dorosłym pomaga zachować sprawność fizyczną i umysłową.

Picie w trakcie upałów

W ciepłe dni nasz organizm traci wodę błyskawicznie, nawet jeśli nie jesteśmy zbyt aktywni. Już po krótkim spacerze odczuwamy dokuczliwe pragnienie i chcemy je zgasić jak najszybciej. Picie dużej ilości zimnego napoju na raz działa doraźnie, jednak, żeby uniknąć nagłych napadów pragnienia, powinniśmy pić wodę w niewielkich porcjach przez cały dzień. Jest to istotne szczególnie w przypadku dzieci i osób starszych, które z reguły są bardziej wrażliwe.

Badania pokazują, że mało kto pije wystarczająco dużo wody, nie tylko w lecie. Problem dotyczy w szczególności dzieci, które często nie rozumieją potrzeby regularnego picia, a także osób starszych – nawet 15% z nich w ogóle nie sięga po wodę w ciągu dnia!

Jak zatem zachęcić Twoją rodzinę do regularnego picia wody?

Picie wody jako zabawa

Jednym z powodów, dla których wypijamy za mało wody, jest to, że zwyczajnie o tym zapominamy. W wyrobieniu nawyku picia wody może pomóc rodzinne wyzwanie, polegające na regularnym wody przez określoną liczbę dni. Zadaniu będzie tym łatwiej sprostać, jeśli podejmą się go wszyscy domownicy, a dzieci będą mogły brać przykład z rodziców. Dodatkową motywacją może być wspólnie ustalona nagroda za wytrwanie w całym wyzwaniu.

Dla dzieci możesz zorganizować też „konkurs” na to, kto wypije określoną liczbę szklanek wody w ciągu dnia albo zdoła wypić zawartość całej butelki w określonym czasie.

Picie wody ze smakiem

Smak wody, a właściwie jego brak sprawia, że niektórym z nas ciężko jest przekonać się do jej picia. Chętniej sięgamy po soki czy słodzone napoje, które gaszą pragnienie, ale zawierają też cukier. Jego nadmierne spożycie jest szkodliwe dla każdego, niezależnie od wieku czy rodzaju aktywności. Jeśli chcesz, by Twoi domownicy chętniej sięgali po wodę, dodaj do niej proste dodatki: plasterki owoców, liście mięty czy bazylii, które nadadzą jej delikatnego smaku.

Dzieci w szczególności chętnie sięgają po słodkie napoje. Idealnym rozwiązaniem dla maluchów, które nie mają ochoty na samą wodę lub wodę z cytryną, mogą być Mikrodrinki od marki Waterdrop. Rozpuszczone w wodzie nadają jej lekki, owocowy smak i witaminy, a zawarte w nich naturalne roślinne barwniki nadają jej niecodzienny kolor. Kostki nie zawierają cukru i sztucznych konserwantów. Dzieci z przyjemnością sięgają po smaczny napój i w mgnieniu oka wypijają całą butelkę!

Osoby dorosłe chcące w smaczny sposób dodać sobie energii mogą sięgnąć po napoje z serii Microenergy wzbogacone o naturalną kofeinę, które i sprawdzą się na przykład podczas treningu, ale będą też delikatnie pobudzać przez cały dzień.

Odpowiedz