Płyn chłodniczy pełni bardzo istotną rolę w aucie. Ma on na celu ochronę silnika przed przegrzewaniem się i korozją. W cylindrach, w temperaturze ok. 2 tys. stopni Celsjusza, dokonuje się spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. W procesie tym dochodzi do bardzo intensywnego nagrzewania się głowicy silnika. Jej temperatura może dochodzić nawet do 250ºC. Dlatego też konieczne jest zastosowanie specjalnego system chłodzenia. Mechanizm działania płynu chłodniczego opiera się na odbieraniu energii cieplnej z silnika i przenoszeniu jej do chłodnicy.
Płyn chłodniczy pełni również inne ważne funkcje. Tworząc powłokę ochronną na przewodach chłodniczych, zapewnia on ochronę przed korozją kanałów chłodniczych oraz przeciwdziała gromadzeniu się kamienia wewnątrz układu. Płyn chłodniczy, ze względu na w swoim składzie obecność glikolu propylenowego, praktycznie nie ulega zamarzaniu. Zabezpiecza on również jednostkę napędową przed kawitacją, czyli gwałtowną przemianą cieczy w gaz pod wpływem zmniejszenia ciśnienia.
Rodzaje płynów chłodniczych
W sprzedaży dostępne są różne rodzaje płynów chłodniczych oraz ich koncentratów przeznaczonych do zmieszania z wodą destylowaną. Największą popularnością cieszą się trzy typy płynów chłodniczych: IAT, OAT oraz HOAT.
Nieorganiczny płyn chłodniczy IAT składa składa się z krzemianów. Największą jego zaletą jest doskonała ochrona przed korozją. Niestety, cechuje się on krótkim okresem eksploatacji, nieprzekraczającym dwóch lat. Po tym okresie, krążący w układzie płyn może powodować tworzenie się złogów, które będą zatykały kanaliki w chłodnicy.
Do produkcji płynu chłodniczego OAT wykorzystuje się bezkrzemianowe składniki oraz kwasy organiczne. Płyn ten tworzy na powierzchni cienką powłokę ochronną. Warstwa ta jest nawet dwudziestokrotnie cieńsza od tej, jaką tworzą płyny nieorganiczne, przez co zapewniona jest bardzo dobra wymiana cieplna. Płyn chłodniczy OAT zapewnia długi, pięcioletni okres eksploatacji. Największą jego wadą jest brak możliwości stosowania w starszych pojazdach, w których może uszkodzić chłodnicę.
Płyn chłodniczy typu HOAT składa się z krzemianów oraz kwasów organicznych. Podobnie jak płyn chłodniczy OAT, charakteryzuje go długotrwała, nawet pięcioletnia skuteczność. W przeciwieństwie jednak do tego pierwszego, z powodzeniem można zastosować go w starych pojazdach.
Który płyn chłodniczy najlepiej wybrać?
Decydując się na wybór płynu chłodniczego nie należy zwracać uwagi wyłącznie na cenę. Istotne znaczenie powinny mieć dla nas również jego właściwości. Temperatura wrzenia płynu chłodniczego powinna być jak najwyższa i wynosić co najmniej 120ºC. Temperatura krystalizacji lub zamarzania powinna natomiast być niższa niż -35ºC. Dobre płyny chłodnicze nie powinny reagować z aluminium, miedzią ani mosiądze.
Obok płynu chłodniczego, w sprzedaży oferowane są jego koncentraty. Należy jednak pamiętać, że każdy koncentrat należy rozcieńczyć z wodą wedle zaleceń producenta. Jeżeli tego nie zrobimy płyn będzie zamarzał w dużo wyższych temperaturach niż powinien.
Powinno się unikać łączenia ze sobą różnych płynów chłodniczych. Dzięki temu unikniemy niepożądanych reakcji pomiędzy różnymi inhibitorami korozji i nie dopuścimy do wytwarzania się niepotrzebnych związków chemicznych albo neutralizacji tych, które odpowiadają za prawidłowe działanie płynu chłodniczego. Warto też zaznaczyć, że chociaż płyny chłodnicze sprzedawane są w różnych barwach, to sam kolor nie ma żadnego znaczenia i zależy wyłącznie od zastosowanych w procesie produkcji barwników.