Wartość samochodu? Spada!

Oryginalne i mało popularne modele samochodów tracą na wartości szybciej niż te dobrze znane

Spis treści

Oryginalne i mało popularne modele samochodów tracą na wartości szybciej niż te dobrze znaneOd pewnego czasu rozglądamy się za nowym samochodem. Oczywiście kupno nowego auta wiążę się ze sprzedażą starego, a to ostatnie wiążę się nieodzownie ze stratą… I wcale nie chodzi mi o sentymenty, choć oczywiście wiele się w naszym aucie wydarzyło – przywieźliśmy ze szpitala obie nasze córki, zwiedziliśmy całe Pomorze, a nawet jeździliśmy nim po Warszawie, co wcale nie jest proste i oczywiste dla kierowców spoza stolicy… O czym więc mowa? Ano o wartości rezydualnej samochodu!

Procentowa utrata wartości

Nowy samochód to ogromna radość właściciel, do czasu, gdy postanowi go odsprzedać - wartość nowego auta spada bardzo szybkoWartość rezydualna samochodu to cena, w której go odsprzedajemy. Oczywistym jest fakt, że jest niższa od tej, w której go kupiliśmy. Popularnym jest stwierdzenie, że samochód zaraz po wyjechaniu z salonu traci około 10% swojej wartości – po prostu przestaje być nowym i salonowym, a zaczyna być autem tzw. pierwszego właściciela. Skala utraty wartości samochodu zależy przede wszystkim od okresu jego eksploatacji – nowe auto traci około 30% swojej wartości już w ciągu pierwszego półrocza użytkowania, a w ciągu kolejnych 2 – 3 lat utrata wartości sięga nawet 50%.

Czynniki obniżające wartość auta

Używany samochód coraz częściej kupujemy dzięki internetowym ogłoszeniom, choć giełdy samochodowe wciąż cieszą się dużą popularnościąPoza czasem, w którym auto było użytkowane (utrata wartości jest wprost proporcjonalna: im starsze auto – tym tańsze) istnieje szereg dodatkowych czynników mających wpływ na wysokość wartości rezydualnej samochodu:

– cena zakupu auta (im droższy samochód – tym większy spadek ceny w odsprzedaży)

– nowe wersje auta (im szybciej w sprzedaży pojawia się nowa wersja danego modelu – tym szybciej stara traci na wartości)

– moda (zaufane i dobrze rozpoznawalne modele i marki tracą na wartości mniej niż auta mało popularne)

– rodzaj wyposażenia (tu paradoksalnie standardowe wyposażenie nie obniża wartości rezydualnej auta, a obniża ją właśnie to ponadstandardowe ze względu na dodatkowe koszty związane z koniecznością ich serwisowania)

– pojemność silnika (więcej i szybciej traci na wartości auto z dużą pojemnością silnika, niż to z mniejszą)

– historia pojazdu (wyższą wartość mają samochody sprzedawane przez pierwszych właścicieli, kupione przez nich w salonie i posiadające dokumentację serwisową)

– stan ogólny pojazdu (to najbardziej oczywisty punkt – w im lepszym stanie technicznym jest samochód, im niższy ma przebieg i im lepiej jest utrzymane, tym wartość rezydualna jest wyższa).

Powiązane artykuły