Niezależnie od wykonywanego zawodu, pracownicy powinni być świadomi potencjalnych zagrożeń, jakie na nich czyhają, a także sposobów unikania ich. W tym właśnie celu przeprowadza się między innymi szkolenia BHP. Na czym one polegają oraz jak często należy brać w nich udział? Przeczytaj tekst, aby poznać odpowiedzi na te pytania i dowiedzieć się więcej.
Jak przebiegają szkolenia BHP?
Branie udziału w szkoleniach BHP ma ogromne znaczenie, bo pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa podczas pracy. Konkretny zakres kursu jest zależny od stanowiska, którego dotyczy. Głównym celem ich przeprowadzania jest zapoznanie zatrudnionego z zasadami bezpieczeństwa i higieny podczas wykonywania powierzonych mu obowiązków. Szkolenia BHP są zatem organizowane między innymi dla pracowników stanowisk inżynieryjnych, robotniczych, ale również administracyjnych i biurowych. Krótko mówiąc, wszędzie tam, gdzie podczas pracy może wystąpić zagrożenie, powinny być przeprowadzane kursy. W praktyce oznacza to bardzo wiele stanowisk. Szkolenia organizuje się na samym początku, przed podjęciem pracy przez osobę zatrudnioną, aby zapoznać ją z obowiązującymi zasadami. Następne przeprowadza się również kursy okresowe, które mają na celu utrwalenie wiedzy oraz zaktualizowanie przepisów, które uległy zmianie. Pracodawca jest osobą odpowiedzialną za organizację szkoleń o odgórnie ustalonym zakresie, długości trwania i częstotliwości.
Częstotliwość realizowania szkoleń BHP
To, jak często pracownicy powinni odbywać szkolenia BHP, zależy przede wszystkim od charakteru ich zawodu. Poza kursami wstępnymi wymagane są również spotkania okresowe – powinny być ponawiane co kilka lat. Przykładowo, osoby pracujące na stanowiskach robotniczych muszą przechodzić kursy co 3 lata, jednak jeśli ich zawód wiąże się ze szczególnym ryzykiem, częstotliwość ta wynosi raz w roku. Zatrudnieni narażeni potencjalnie na nieco mniej zagrożeń przechodzą szkolenia rzadziej. Kursy BHP są przeprowadzane przez specjalistów, przykład stanowi firma Alerta. Ze szkoleń nie można rezygnować – może się wydawać, że przy zachowaniu ostrożności nic złego się nie wydarzy, ale czasem nietrudno o wypadek. Pracownicy muszą zdawać sobie sprawę z zagrożeń, na które są narażeni, tak aby mogli ich skutecznie unikać.