Złe nawyki żywieniowe – czym są i jak z nimi walczyć?

 

Złe nawyki żywieniowe to jedna z tych rzeczy, których bardzo trudno się pozbyć. Głównie dlatego, że raz będąc do czegoś przyzwyczajonym, nie jest łatwo z tego zrezygnować. A jeżeli mówimy o jedzeniu, to zadanie może być jeszcze trudniejsze. Nawyki żywieniowe wyrabiają się bowiem przez całe miesiące, a czasem nawet i lata. Jednak można z nimi walczyć, a w niektórych przypadkach nawet trzeba, bo stawką jest nasze zdrowie.

Złe nawyki żywieniowe, czyli jakie?

Czym tak naprawdę są złe nawyki żywieniowe i jak je u siebie poznać? U każdego takie nawyki mogą wyglądać inaczej, ponieważ uzależnione jest to od osobistej diety, ale kilka rzeczy jest niezmiennych. Do złych nawyków można zaliczyć przede wszystkim stołowanie się we wszelkiego rodzaju restauracjach typu fast food. Jedzenie tam serwowane może i jest smaczne, ale w zbyt dużej ilości, zwyczajnie może być szkodliwe. Zbyt tłuste potrawy, za dużo soli i przede wszystkim składniki, które są mocno przetworzone tak, by jak najdłużej zachowywały świeżość.

Złe nawyki żywieniowe to nie tylko fast food, ale też słone i tłuste potrawy często jedzone

Choć złe nawyki żywieniowe kojarzą się głównie z jedzeniem typu fast food,
tłuste i słone mięsa oraz sery jedzone w nadmiarze także mogą negatywnie odbijać się na zdrowiu

Zważywszy na to, że żyjemy w świecie, gdzie mamy coraz mniej czasu na jakiekolwiek aktywności, stołowanie się w fast foodach stało się po prostu wygodne. I to jeden z pierwszych nawyków, który powinno się wyeliminować. Szczególnie wtedy, kiedy do tego typu miejsc zagląda się często, a nawet codziennie.

Do złych nawyków żywieniowych można jeszcze zaliczyć podjadanie pomiędzy posiłkami. Może się wydawać, że mała, nic nieznacząca przekąska nie wyrządzi żadnej krzywdy. Tymczasem kilka takich przekąsek w ciągu dnia sprawia, że nasz organizm zaczyna inaczej funkcjonować. Mogą wystąpić problemy z prawidłowym trawieniem oraz przybieranie na wadze. Kolejną rzeczą, którą warto wyeliminować, są obfite posiłki. Czasem zdarza się tak, że nie mamy czasu na kilka posiłków w ciągu dnia i uważamy, że wystarczy jeden lub dwa, ale bardzo obfite oraz sycące. To oczywiście błąd, bo jedząc w ten sposób, nasz organizm staje się „przeciążony” i zamiast potrzebnej dawki energii, stajemy się ospali i zdenerwowani.

Do takich nawyków, których warto się pozbyć, można jeszcze zaliczyć wybieranie produktów przetworzonych i gotowych do szybkiej obróbki (np. dania z mikrofalówki). Nieregularność to także jeden z grzechów, który nie pomaga w utrzymaniu odpowiedniej sylwetki czy stanu zdrowia.

Dowiedz się więcej o tym, jak nawyki żywieniowe wpływają na zdrowie i samopoczucie >>>

Jak wyrobić dobre nawyki żywieniowe?

Każda zmiana w sposobie odżywania może wpłynąć na nasz stan zdrowia. Dlatego przed wprowadzeniem radykalnych zmian warto udać się po poradę do lekarza lub dietetyka. Ten pomoże nam w dobraniu odpowiedniej dla nas diety oraz będziemy mieli pewność, że wszystko robimy tak, jak powinniśmy. Są jednak nawyki żywieniowe, które można wprowadzać samodzielnie i powoli się ich uczyć. Nic bowiem nie dzieje się od razu i na wszystko potrzeba odrobiny czasu. Warto go sobie dać i nie dać się łatwo zniechęcić, bo odpowiednie nawyki żywieniowe sprawią, że łatwiej będzie nam zadbać o zdrowie, figurę oraz samopoczucie.

Wśród dobrych nawyków żywieniowych warto wymienić ten, który mówi o spożywaniu regularnych posiłków. Mówimy tutaj o 4 lub 5 posiłkach w ciągu dnia. Te mogą być oczywiście mniejsze, niż jadamy zazwyczaj, ale kluczem do sukcesu jest tutaj regularność.

Dieta pudełkowa pozwala wyeliminować złe nawyki żywieniowe

Dieta pudełkowa pozwala kontrolować częstotliwość posiłków i wielkości porcji.
Nie musisz korzystać z cateringu – dietę pudełkową łatwo zastosować, gotując w domu

Po jakimś czasie nasz organizm przyzwyczai się do tego, by jadać o konkretnych porach. To przełoży się na uregulowanie całego organizmu. Dobrze także spożywać pierwszy posiłek maksymalnie godzinę po obudzeniu się. W ten sposób zapewnimy naszemu ciału odpowiednią dawkę energii, która jest mu potrzebna do działania. Trzeba jednak pamiętać, żeby ten pierwszy posiłek (ani każdy z kolejnych) nie był zbyt obfity. Skoro już jesteśmy przy śnie, to kolację powinno spożywać się na 2 lub nawet 3 godziny przed zaśnięciem. Nie powinno się zjadać niczego tuż przed udaniem się spać i warto o tym pamiętać.

Więcej warzyw i owoców

Kolejnym dobrym nawykiem, który warto sobie wyrobić, to częstsze sięganie po warzywa oraz owoce. Z czego więcej powinno być w naszej diecie tych pierwszych. Z owocami warto uważać, a już szczególnie z tymi „słodkimi”. Te są bowiem bogate w naturalne cukry, których zbyt duża ilość w organizmie może być szkodliwa. By lepiej się odżywiać, warto także zrezygnować z niektórych rzeczy, jak ze smażonych na głębokim tłuszczu potraw. Lepiej w ogóle odstawić smażone potrawy lub przynajmniej zredukować ich ilość do minimum. Dobrze gotować na parze oraz piec. Dzięki temu składniki nie tracą tak szybko witamin, a jednocześnie mają doskonały smak.

Warto także unikać produktów przetworzonych, czyli m.in. wspomnianych wcześniej fast foodów. Jednak przetworzone jedzenie pojawia się coraz częściej na sklepowych półkach i sprawia, że łatwo po nie sięgnąć. Wszelkiego rodzaju gotowe dania czy posiłki gotowe do odgrzania w mikrofalówce, lepiej omijać szerokim łukiem. Czasem lepiej spędzić odrobinę czasu w kuchni, by samodzielnie przygotować zdrowy posiłek, niż oszczędzić kilkanaście minut kosztem naszego zdrowia. Nie jest łatwo pozbyć się złych nawyków żywieniowych, ale jest to możliwe. Wystarczy tylko odrobina samozaparcia, a nasze ciało nam za to podziękuje.

Czytaj też Zdrowy styl życia – na czym polega? – na moim blogu.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *