Zdrowy styl życia – zasady

O tym, jak ważna jest troska o własne zdrowie wie chyba każdy z nas. Niestety jednak nie zawsze dbamy o siebie i bliskich we właściwy sposób, lub też nie są nam znane wszyskie zasady zdrowego stylu życia. Aby zachować zdrowie i dobre samopoczucie przede wszystkim należy zdrowo się odżywiać i nie zapominać o odpowiednio dobranej dla siebie aktywności fizycznej. Oto podstawowe zasady, którymi warto się kierować, aby prowadzić zdrowy styl życia.

Czym jest zdrowy styl życia?

Zdrowy styl życia jest sposobem funkcjonowania człowieka, który ma na celu zapewnić optymalne zdrowie, a także minimalizować ryzyko zachorowania. Na nasze zdrowie największy wpływ ma: odpowiednio zbilansowana dieta oraz długość snu i odpoczynku, a także aktywność fizyczna. Dla zachowania zdrowia istotne jest również korzystanie z opieki medycznej. Badania profilaktyczne pozwalają regularnie monitorować stan naszego organizmu i w razie konieczności szybko reagować na niepokojące zmiany. Mówiąc o podstawach zdrowego stylu życia, trzeba także wspomnieć o unikaniu używek oraz niepotrzebnego stresu.

Zdrowy styl życia to też regularne badania

Nawyki żywieniowe

Codzienne nawyki żywieniowe mają ogromny wpływ na nasze samopoczucie, z czego nie zawsze do końca zdajemy sobie sprawę. Składają się na nie następujące elementy:

  • jakość produktów spożywczych,
  • ilość i pora spożywania posiłków,
  • indywidulane zapotrzebowanie kaloryczne.

W codziennej diecie nie może zabraknąć odpowiedniej ilości składników odżywczych takich jak: białko, tłuszcze oraz węglowodany. Ludzki organizm nie będzie prawidłowo funkcjonował bez soli mineralnych, witamin i błonnika. Składniki odżywcze są odpowiedzialne między innymi za budowę tkanek i regulacje przemiany materii. Błonnik wspomaga perystaltykę jelit, a witaminy i sole mineralne wzmacniają odporność, wpływają na wygląd skóry, włosów i paznokci, zwalczają wolne rodniki i wzmacniają pracę narządów.

Złe nawyki żywieniowe koniecznie musimy zamienić na te właściwe. I tak np. słodycze zastąpić owocami, warzywami i orzechami, warto też rzucić palenie i ograniczyć spożywanie alkoholu. Musimy też unikać konsumpcji wysoko przetworzonego jedzenia. Ważne jest również spożywanie posiłków w odpowiednim czasie i ilości. Dietetycy zalecają  pięcię posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu, co 3-4 godziny. Śniadanie, czyli najważniejszy posiłek w ciągu dnia należy zjeść w ciągu 30 minut po wstaniu z łóżka, natomiast kolację trzeba spożyć najpóźniej dwie godziny przed snem. Wieczorem metabolizm zwalnia, a organizm gromadzi nadmiar kalorii w postaci tkanki tłuszczowej.

Warto pamiętać, że spożywane posiłki muszą być dostosowane do naszego indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego, które wiąże się ściśle z trybem pracy, wiekiem, czy płcią. Kiedy nie mamy czasu na przygotowanie zdrowego i pełnowartościowego posiłku warto sięgnąć po żywność funkcjonalną np. Guut – probiotyki.

Podstawowe zasady zdrowego stylu życia

  • Odpowiednia dawka snu

Bardzo ważnym elementem zdrowego stylu życia jest właściwa ilość snu każdej nocy. Podczas snu organizm regeneruje się i odpoczywa. Liczne badania potwierdzają, że osoby które śpią od 6 do 8 godzin na dobę cieszą się lepszą odpornością, rzadziej też chorują na schorzenia układu krążenia oraz układu nerwowego. Bez odpowiedniej dawki snu jesteśmy rozdrażnieni, osłabia się koncentracja, a przemęczony organizm szybciej „łapie” różnego rodzaju infekcje Przed udaniem się do łóżka, trzeba przewietrzyć sypialnie i zadbać o odpowiednią temperaturę optymalna to 18-20 stopni Celsjusza. Warto też zadbać o odpowiednie wyciszenie i zaciemnienie pomieszczenia w którym śpimy. Można wspomóc swój sen aromaterapią, muzykoterapią, lub wypić napar np. z melisy lub lawendy, który ułatwi zasypianie.

 

  • Aktywność fizyczna

Bez wątpienia zdrowy styl życia jest ściśle związany z aktywnością fizyczną, która pozytywnie wpływa na całe ciało. Dzięki niej cieszymy się lepszą kondycją, odpornością, a także lepszym humorem. Aktywność fizyczna reguluje pracę układu szkieletowego i mięśniowego oraz pokarmowego, a także układu krwionośnego i oddechowego, które to odpowiadają za wydolność organizmu. Każdego dnia warto znaleźć czas na krótki trening, niekiedy może to być spacer z pracy do domu, czy z psem do parku. Ruch na świeżym powietrzu i kontakt z naturą mają bardzo pozytywny wpływ na samopoczucie.

  • Nawodnienie organizmu

Właściwe nawodnienie organizmu jest jednym z kluczowych czynników prawidłowego funkcjonowania naszego ciała. Woda jest źródłem wszelkich reakcji w ludzkim organizmie. Reguluje ona temperaturę ciała, ułatwia trawienie oraz umożliwia krążenie krwi. Ponadto odgrywa istotną rolę w zachowaniu młodego i promiennego wygląd, gdyż zapobiega przesuszaniu się skóry.

  • Poprawne relacje społeczne

Zachowanie dobrych relacji z bliskimi oraz utrzymywanie aktywnych i pozytywnych kontaktów społecznych korzystnie wpływa na dobre samopoczucie, poprawia jakość życia i zapobiega demencji. Zaangażowanie w działalność społeczną, udzielenie się w różnego rodzaju grupach, czy świadomość przynależności ma wielce korzystny wpływ na ludzką psychikę.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *