Zdrowe nawyki żywieniowe – czyli jakie?

O zdrowym odżywianiu i stylu życia powstało już wiele książek, publikacji naukowych, artykułów, audycji, filmów i filmików etc. Jednak mówienia o zdrowiu nigdy dość. W teorii każdy z nas wie, że powinien zdrowo się odżywiać. Niestety w praktyce jest już różnie. Bardzo często nasze nasz tryb życia i złe przyzwyczajenia lub też źle dobrana dieta  sprawiają, że odżywiamy się w nie właściwy dla naszego organizmu sposób. Niekiedy nie posiadamy dostatecznej wiedzy jakie nawyki żywieniowe będą korzystne dla naszego organizmu, a jeszcze w innych przypadkach brakuje chęci lub motywacji. Poniżej lista najważniejszych zdrowych nawyków żywieniowych.

Mniej a częściej

Aby cieszyć się nienagannie wyglądającą sylwetką, a do tego być w dobrej formie i humorze nie musimy się głodzić. Trzeba pamiętać o regularnym spożywaniu posiłków. Dietetycy zalecają do pięciu posiłków dziennie, które będziemy konsumować co 3-4 godziny. Dzięki temu nasz organizm nie doświadczy spadku energii i osłabienia. Niesystematyczne jedzenie i uczucie głodu sprawia, że ludzki organizm przełącza się w tryb magazynowania i zaczyna gromadzić tłuszcz, zamiast go spalać.  Spożywanie posiłków o regularnych porach wspomaga metabolizm oraz pozwala nabrać potrzebnej do działania energii. Dbając o smukłą sylwetkę nie możemy się przejadać. Zaplanowanie codziennego jadłospisu zapobiega nagłym napadom głodu. Warto pamiętać, że ostatni posiłek należy zjeść dwie godziny przed pójściem spać, więc jeżeli do łóżka udajemy się koło północy, to nie ma potrzeby głodzić się od 18:00 lub 19:00.

Urozmaicaj

Zdrowa dieta nie jest nuda. Na naszych talerzach muszą pojawiać się wszystkie grupy produktów spożywczych. Dzięki temu posiłki będą nie tylko smaczne ale i zdrowe. Urozmaicona dieta dostarcza nam niezbędnych składników odżywczych, witamin i minerałów. Przygotowując posiłki musimy pamiętać o następujących  grupach produktów:

  • zbożowych (pieczywo pełnoziarniste, kasze, makarony);
  • przetworach mlecznych (mleko, jogurty, kefiry, sery);
  • owocach i warzywach;
  • mięso, ryby, jaja;
  • tłuszcze jadalne (roślinne i zwierzęce);

Dietetyczna monotonia może doprowadzić do niedoborów składników odżywczych. Dlatego też na naszych talerzach powinny pojawiać się upieczone lub ugotowane (najlepiej na parze) ryby i mięsa, zarówno chude jak i tłuste. Poza mięsem, w pełno wartościowym posiłku muszą znaleźć się: kasze, brązowy ryż oraz świeże, ugotowane lub grillowane warzywa. W ten sposób nasze danie będą nie tylko zdrowe ale i kolorowe. Oprócz kubków smakowych ucieszą również oczy.  Powierzchnię idealnie skomponowanego talerza zajmują: w 50% warzywa, w 30% pełnoziarniste węglowodany oraz w 20%  białko.

Sięgaj do natury

Zdrowe nawyki żywieniowe, to przede wszystkim sięganie po świeże produkty pochodzące z ekologicznych upraw i hodowli. Świeże jak i gotowane warzywa i owoce powinny stanowić aż 60% dziennej porcji jedzenia. W ten sposób zachowamy równowagę kwasowo-zasadową, a organizm będzie funkcjonował prawidłowo. Najcenniejsze dla ludzkiego ciała są świeże owoce i warzywa, bowiem podczas obróbki termicznej produkty tracą od 30 do 60% składników odżywczych. Musimy unikać wysoko przetworzonych produktów takich jak fast foody oraz gotowe dania, które są dostępne w sklepach. Takie szybkie jedzenie zawiera wiele konserwantów, wzmacniaczy smaku i zapachu, a do tego posiada dużą ilość tłuszczy i soli, które niekorzystnie wpływają na zdrowie. Ponadto w żywność wysokoprzetworzonej nie znajdziemy witamin i minerałów i innych podstawowych składników odżywczych.

Mniej soli i cukru

Aby cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem musimy ograniczyć spożywanie soli oraz cukru. Dopuszczalna przez  dietetyków z WHO dzienna dawka soli, to 6 g, czyli jedna mała łyżeczka, jednak jak wskazują badania spożywamy jej o wiele więcej, bo aż 15 g. Sól jest naturalnym składnikiem wielu produktów spożywczych, a do tego dodawana jest do pożywienia w trakcie jej przetwarzania, także w trakcie gotowania. Nadmierna ilość soli prowadzi do nadciśnienia tętniczego, które z kolei może spowodować udary i zawał.

Nadmiar cukru jest również szkodliwy, powoduje otyłość i cukrzycę. Najlepiej przyswajać cukry z produktów naturalnych. Najgorsza formą cukru jest fruktoza, a syrop glukozowo- fruktozowy znajdziemy we napojach i żywności przetworzonej. Nasz organizm jest w stanie metabolizować tylko 6 łyżeczek cukru. Dlatego należy zrezygnować lub ograniczyć słodzenie kawy i herbaty. Wyeliminowanie słodkich przekąsek i napojów będzie również korzystne dla zdrowia i wyglądu a także dobrego samopoczucia.

Więcej wody

O ile musimy ograniczyć spożywanie produktów przetworzonych oraz soli i cukru, to należy zwiększyć ilość wypijanej dziennie wody. Osoby dorosłe powinny wypijać od 1,5 do 2 litrów wody dziennie, a jeśli weźmiemy pod uwagę ilość wodę zawartą w produktach spożywczych to ilość ta wzrasta do 3-3,5 litrów dziennie. Woda bierze udział w wielu najważniejszych procesach życiowych oraz odpowiada za transport substancji odżywczych. Nawadnianie organizmu wodą zmineralizowaną bez wątpienia jest jednym z najważniejszych zdrowych nawyków żywieniowych.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *