Jak szukać pracy?

Praca zawodowa to niezwykle ważny element naszego życia. Niezależnie od tego, czy praca to dla nas sposób na rozwijanie kariery, zdolności i ambicji czy też sposób na zarobienie pieniędzy, by utrzymać rodzinę, powinniśmy wiedzieć, w jaki sposób jej skutecznie szukać. Osoby, które od dłuższego czasu bezskutecznie poszukują zatrudnienia, mogą czuć się sfrustrowane i dojść do wniosku, że do niczego się nie nadają. Tymczasem najczęściej jest to wina kilku drobnych błędów popełnianych podczas poszukiwań czy rozmów kwalifikacyjnych, które łatwo skorygować. Jak więc poszukiwać pracy, aby znaleźć zadowalającą ofertę i zostać wybranym spośród innych kandydatów?

Najczęściej popełniane błędy podczas szukania pracy

Każdy, kto postanawia znaleźć pracę, musi przygotować dwa dokumenty – CV oraz list motywacyjny. To właśnie przy ich redagowaniu można popełnić błędy, które sprawią, że potencjalny pracodawca je odrzuci i nawet nie zaprosi nas na rozmowę. Najczęstszymi błędami w CV oraz liście motywacyjnym to mała przejrzystość dokumentów, przez co trudniej się ją czyta, są mniej atrakcyjne wizualnie, a przez to osoba rekrutująca może je szybciej odrzucić, zwłaszcza gdy każdego dnia ma do przejrzenia kilkadziesiąt takich papierów. Bardzo złe wrażenie robią też błędy językowe – nie świadczą o profesjonalizmie, a nawet mogą wskazywać na niedbałe podejście osoby, która je wysłała, co nie jest pożądaną cechą w żadnej pracy.

Jeszcze jednym, bardzo często powielanym błędem, jest wysyłanie jednego CV na wiele stanowisk. Dlaczego jest to błąd? Otóż aby CV zwiększyło nasze szanse na znalezienie pracy, powinno być zredagowane na konkretne stanowisko, szczególnie gdy nasza historia zawodowa jest bogata i różnorodna. Przykładowo: dla właściciela sieci sklepów odzieżowych poszukującego ekspedientki do jednego ze sklepów zupełnie bezużyteczną informacją w CV jest to, że wcześniej pracowaliśmy jako opiekunka do dzieci albo potrafimy obsługiwać tokarkę. Umieszczanie w CV informacji na temat wszystkich naszych umiejętności czy doświadczeń jest niepotrzebne i może dać efekt odwrotny do zamierzonego – czytając taki dokument, potencjalny pracodawca może mieć problem wyłowić istotne informacje na nasz temat, przez co zapewne odrzuci naszą kandydaturę. Warto więc stworzyć jeden wzór CV, ale modyfikować go pod konkretne stanowiska, na które aplikujemy.

Co jeszcze?

Często osobiste spotkanie poprzedza rozmowa telefoniczna z rekruterem, od której wiele zależy – również to, czy zostaniemy zaproszeni do kolejnego etapu rekrutacji. Podczas rozmowy telefonicznej możemy czuć się nieco pewniej, niż na spotkaniu, przez co niedostatecznie lub wcale nie jesteśmy do niej przygotowani. To błąd! Nawet ton naszego głosu i sposób dobierania słów może znacząco wpłynąć na to, jak zostaniemy odebrani. W efekcie rekruter może dojść do wniosku, że nie nadajemy się na dane stanowisko, bo na przykład źle radzimy sobie w stresowych czy nieprzewidzianych sytuacjach.

Jeszcze jednym błędem, którego warto unikać, jest poszukiwanie pracy tylko w wąskim zakresie możliwości, a więc tylko poprzez Internet, tylko przez Urząd Pracy lub tylko przez znajomych. Tymczasem jeśli połączymy wszystkie te sposoby i dodatkowo roześlemy swoje CV nawet tam, gdzie teoretycznie póki co pracownicy nie są poszukiwani, ale wiemy, że sprawdzilibyśmy się w danej firmie, znacząco wzrastają szanse na zatrudnienie. W tym wypadku im więcej działań podejmujemy, tym większe prawdopodobieństwo, że w końcu ktoś się do nas odezwie i zostaniemy zaproszeni na rozmowę. A przecież o to nam właśnie chodzi!

Jak szukać pracy, aby odnieść sukces?

Skoro wiemy już, jakich błędów unikać podczas tworzenia i wysyłania CV oraz listu motywacyjnego, musimy się dowiedzieć, jak się zachowywać już na rozmowie kwalifikacyjnej, by zwiększyć swoje szansę na znalezienie pracy. Na pewno istotny jest nasz wygląd zewnętrzny, gdyż to on wywołuje pierwsze, najważniejsze wrażenie. Zadbajmy więc o skromny, ale elegancki wygląd, zadbajmy o fryzurę, makijaż, wygląd dłoni i paznokci, a także obuwia. Do takiej rozmowy warto się też przygotować pod względem merytorycznym.

Co to znaczy? Chcemy wiedzieć jak najwięcej o firmie, do której się udajemy oraz o stanowisku, na jakie aplikujemy. Przemyślmy także, jakie pytania możemy usłyszeć i jak na nie odpowiedzieć. Możemy przygotować sobie listę swoich mocnych stron, które, naszym zdaniem, okażą się wartościowe właśnie na tym stanowisku. Warto także przygotować kilka pytań, które my zadamy rekruterowi – sprawimy wtedy wrażenie osób konkretnych. Nerwy to zawsze zły doradca, i choć podczas rozmowy kwalifikacyjnej trudno ich całkowicie uniknąć, postarajmy się je opanować. Atmosferę z pewnością rozładuje szczery uśmiech. Na koniec pamiętajmy też o tym, aby nigdy nie przekłamywać rzeczywistości, czyli nie kłamać na temat swoich zdolności. Po zatrudnieniu nas kłamstwo i tak wyjdzie na jaw prędzej czy później, a to może znacząco pogorszyć naszą sytuację, zarówno w firmie, jak i na rynku pracy, gdy ponownie będziemy musieli jej szukać.

Wbrew pozorom, szukanie pracy nie jest mozolnym zadaniem i nie polega na tym, by „brać” wszystko, co nam się oferuje (jeżeli oczywiście sytuacja finansowa nam to umożliwia). Jako potencjalni pracownicy również mamy prawo selektywnie przebierać w ofertach, a nawet odrzucać te, które po namyśle nam nie odpowiadają. Znając swoją wartość na rynku pracy, jesteśmy atrakcyjniejsi dla potencjalnych pracodawców – warto o tym pamiętać.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *