Dlaczego warto ograniczyć cukier w diecie?

Dawniej uważany za niezastąpione źródło energii i siły, czego dowodem było słynne hasło: „Cukier – krzepi”. Dzisiaj lekarze różnych specjalizacji zalecają nam rezygnację z jego spożywania, ponieważ, jak udowodniono przyczynia się do powstawania otyłości i rozwoju próchnicy u dzieci. Ale czy tylko z tych dwóch względów należy ograniczyć cukier w diecie? Poznajcie 8 powodów, dla których warto z nim zerwać oraz dowiedzcie się, jak tego dokonać.

Jak szkodzi cukier?

Chociaż cukier jest potrzebny, by lepiej funkcjonować, to jego nadmiar szkodzi zdrowiu.

Lubimy wszystko co słodkie: wyroby cukiernicze, przekąski czy napoje. To one uświetniają większość imprez i towarzyszą innym formom relaksu. Poza tym cukier dodaje nam energii. Stanowi „pokarm” dla mózgu. Ale przede wszystkim wprawia nas w doskonały nastrój, ponieważ wpływa na ośrodek przyjemności – podobnie jak nikotyna, kokaina czy seks. Problem w tym, że rocznie przeciętny Polak spożywa około 40kg cukru, a to może pociągnąć za sobą wiele negatywnych skutków. Jak to się dzieje? Otóż komórki, które nie chcą przyjmować już więcej glukozy, zamykają jej dostęp, a wtedy nadmiar cukru jest rozprowadzany po całym organizmie siejąc w nim spore spustoszenia.

8 powodów dla których warto unikać cukru w diecie

Ładniejsza cera

Nadmiar cukru prowadzi bowiem do uszkodzenia włókien kolagenu i elastyny – odpowiedzialnych za napięcie skóry, jej elastyczność i nawilżenie.

Szczuplejsze ciało

O tym, że nadmierne spożywanie słodyczy powoduje tycie, nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać.

Sprawniejsze ciało to jedna z korzyści, które osiągniemy ograniczając cukier w diecie.

Więcej energii i na dłużej

Okazuje się bowiem, że jedna porcja cukru – np. zawarta w batoniku czy słodkiej bułce – starcza nam zaledwie na 40minut. Po tym czasie opadamy z sił i … szukamy kolejnego „słodkiego dopalacza”.

Mniejsze ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób – w tym cukrzycy czy chorób nowotworowych

Niestety to właśnie cukier jest głównym podejrzanym za ich występowanie.

Silniejsza odporność

Ta słodka przyprawa niszczy delikatną mikroflorę jelitową, która wzmacnia nasz system immunologiczny. Poza tym ułatwia rozwój niektórych mikroorganizmom.

Sprawniejszy organizm

Gdy podejmiemy walkę z cukrem zyska na tym wiele naszych wewnętrznych organów. Na plan pierwszy wysuwa się tu wątroba, która jego nadmiar przerabia w … tłuszcz. Ten z kolei obciąża nie tylko ją samą, ale i pozostałe ważne narządy.

Zdrowe tępo przemiany materii

Rezygnując z jego spożywania, zauważymy, że przestaniemy jeść nieregularnie. Nie będzie nas też dotyczył problem zaburzonego łaknienia.

Ograniczenie ryzyka wystąpienia depresji i innych zaburzeń nastroju

Eliminując cukier z diety możemy też dodatnio wpłynąć na sferę psychiczną. Musimy bowiem wiedzieć, że substancja ta powoduje utratę cennych witamin z grupy B. Są one odpowiedzialne właśnie za nastrój i ogólnie za prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego.

Jak ograniczyć cukier w diecie?

Walka o wykluczenie cukru z diety jest niełatwa i nierówna. Głównie dlatego, że dzisiaj dodaje się go do niemal do wszystkiego. Mimo to, warto podjąć się ten wysiłek. Oto kilka sposobów, które mogą nam w tym pomóc.

Stosowanie zamienników cukru

Stosując zamienniki cukru łatwiej będzie nam się z nim rozstać.

Walkę o zmniejszenie ilości cukru w naszym menu należy rozpocząć łagodnie. Najlepiej od prostej zmiany, jaką jest zastąpienie go zdrowszymi alternatywami. Są to m.in. miód, cukier trzcinowy, ksylitol, stewia. Należy jednak pamiętać, aby używać ich w rozsądnych ilościach, bo „zdrowe kalorie”, także mogą nam zaszkodzić w nadmiarze.

Stopniowe rezygnowanie ze słodzenia

Jeśli do tej pory słodziliście herbatę, kawę czy dodawaliście cukier do innych ulubionych przysmaków – kto nie robi tak z plackami ziemniaczanymi czy owocami z jogurtem ręka do góry 😉 – postarajcie się regularnie zmniejszać jego ilość. Niech to będzie łyżeczka na tydzień czy każdorazowo, gdy będziecie po nie sięgali. Chociaż początkowo może wydawać się to bardzo trudne z czasem przybierze postać zdrowego nawyku.

Zastępowanie słodyczy – owocami lub warzywami

Postawcie początkowo na te rodzaje, które posiadają słodki smak, jak na przykład: marchewka, czerwona papryka czy jabłko. Na takich wyborach skorzysta nie tylko Wasza figura, ale ogólnie zdrowie, gdyż wraz ze zdrową porcją słodyczy dostarczycie sobie również cennych witamin i innych składników odżywczych obecnych w warzywach i owocach. Poza tym wraz z nimi do Waszego żołądka trafi również błonnik, który zmniejszy uczucie głodu – to raz, a dwa spowolni przyswajanie cukru.

Zamiast batonika – spacer

Ruch i to ten systematyczny również stanowi doskonałe narzędzie do walki z chęcią podjadania czegoś słodkiego. Przede wszystkim, gdy zaczniemy się regularnie ruszać szybko zauważymy, że zmienia się nasz wygląd oraz kondycja. Z pewnością nie będziecie chcieli tego efektu zmarnować sięgając po batonik wypełniony pustymi kaloriami. Po drugie nawet zwykły spacer – na przykład tuż po pracy pomoże nam rozładować emocje , a te negatywne to prosty sposób, by sięgnąć po słodycze.

Bezcukrowe” wyzwania

To kolejna metoda, która pomoże w walce o ograniczenie cukru w diecie. Zacznijcie od postawienia sobie tygodniowego celu, a im bliżej jego realizacji, tym … wydłużcie czas o kolejne dni. Miłośnikom sprawdzania się polecamy od razu miesięczną rezygnację z cukierków 🙂 . Aby łatwiej było o motywację stwórzcie system nagradzania. Osobiście proponuję odkładanie symbolicznej „złotówki” za każdy dzień bądź zawsze wtedy, gdy odmówicie sobie czegoś słodkiego. To naprawdę działa. Możecie również do swojego wyzwania zaprosić znajomych – w grupie zawsze łatwiej o motywację.

Słowem podsumowania – jeśli chcecie mieć więcej energii, budzić się bardziej rześcy i wypoczęci, zależy Wam również na swoim wyglądzie i chcecie zaoszczędzić wielu problemów ze zdrowiem swoim pociechom – ograniczcie cukier w codziennym jadłospisie. To naprawdę jest łatwiejsze, niż się wydaje. Wasz organizm Wam za to podziękuje.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *